• Me&We

Verbindende Communicatie

Bijgewerkt: 31 aug 2020

Vrijdag is het zover, dan word ik ondergedompeld in thema’s zoals relaties, communicatie en conflicten tijdens de opleiding Familiaal bemiddelaar bij Mediv. Ik heb al heel wat levenservaring in conflicten. Daarom leer ik graag bij over de relatie met mezelf én mijn relatie met anderen. Hoe kan ik constructief communiceren en op welke manier kan ik conflicten nog benaderen? Mogelijke antwoorden op deze vragen, deel ik graag met jou! Lees je mee?


Zo’n tien jaar geleden ontmoette ik Frederik Imbo en was op slag verliefd (op zijn theorie over communicatie). Geïnspireerd door Marshall Rosenberg heeft hij het over de manier waarop je hetgeen je wil zeggen kan overbrengen op een verbindende manier. Na tien jaar oefenen is het nog altijd geen vanzelfsprekendheid, maar ik heb er al zóveel aan gehad en daarom deel ik het graag met jou.


Stel, je bent ontevreden met een situatie. Hoe uit je dat dan? Er zijn zoveel manieren en dit is er eentje van. Ik pas deze manier vaak toe met fijne ervaringen tot gevolg. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

🗨 👇


Samengevat:

1. Wat is het FEIT?

2. Hoe VOEL JIJ je daarbij?

3. Wat is JOUW BEHOEFTE bij wat er gebeurd is?

4. Wat WIL JE nu?


Ik geef een persoonlijk voorbeeld:

1. Pieter, je bent onze trouwdag vergeten. FEIT

2. Ik VOEL me verdrietig.

3. Omdat ik er BEHOEFTE aan heb dat we deze speciale dag vieren.

4. Ik zou WILLEN dat je deze dag in je agenda zet zodat ik volgend jaar een kusje en proficiat krijg. Wat denk jij daarvan?


Als dit echt niet werkt, kan deze ook nog altijd


"Ge zijt het alweer vergeten he, dat is toch altijd hetzelfde met u. Ja, doe maar alsof ge van niks weet. Wat beteken ik eigenlijk nog voor u??? enz…" 😖



Bij mij werkt die verbindende communicatie meestal wel, al zegt Pieter regelmatig “Zijt ge weer daar met uwe geweldloze communicatie”… Misschien komt het in het begin gemaakt over, maar probeer het eens en kijk hoe je gesprekspartner reageert. Maak je niet teveel zorgen over de volgorde en of je wel alle vier de stappen hebt doorlopen. Wel belangrijk is dat je met de IK-boodschap praat en dat je je eigen gevoelens en behoeften benoemt.


Nog eentje:


In plaats van "Max jongen, is het weer zover met die kamer van u? Een zwijnenstal is er niks tegen. Als het hier binnen 10 minuten niet is opgeruimd, dan gaat het straks stuiven!!"


Het kan ook anders...


1. Max, de vloer van je kamer ligt vol met kleren en speelgoed. FEIT

2. Ik VOEL me daar onrustig door worden

3. Omdat ik het graag proper heb. BEHOEFTE

4. Ik WIL dat je nu de vloer van je kamer gaat opruimen en dat alles op z’n plaats ligt, dan kan ik daarna poetsen.


Komaan, wat is dit voor een soft gedoe? Kinderen moeten gewoon luisteren! Ja, zeker als het gaat over veiligheid en gezondheid. Daarnaast zijn wij hun voorbeeld en geef toe soms schrik je wel eens als je jezelf herkent in je kind als het eens te talig uit de hoek komt, nietwaar? Probeer ze eens (af en toe) te laten proeven van verbindende communicatie. Wie weet geven ze je (ooit) nog een groot cadeau terug door het zelf te gaan toepassen?


Ok, als je zelf een zware dag had, moe bent, honger hebt, nog heeeel veel te doen hebt en eigenlijk gewoon wat tijd voor jezelf wil, dan gaat het eens anders. We zijn allemaal mensen... En dat mogen kinderen ook ervaren.


Deel hieronder of via de facebookpagina van Me&We zeker jullie ervaringen. 👇 We kunnen hier allemaal uit leren!


Heb je een vraag over Verbindende Communicatie? Contacteer me.


In dit filmpje leer je van Frederik Imbo meer over “Verbindende Communicatie




54 keer bekeken1 reactie

Recente blogposts

Alles weergeven