• Me&We

Piekeren

Vandaag begon ik uit het niets te piekeren en ik kon er maar niet mee stoppen. Heb je dat soms ook? Bij mij leidde het tot nergens en achteraf bekeken dacht ik "Wat een tijdverspilling".


Op Radio 1 kwam ik een interview tegen over "piekeren" met Filip Raes, klinisch psycholoog en gedragstherapeut.


Ik hoorde een interessant stappenplan en dat deel ik graag met mijn mede-piekeraars:


Merk op dat je piekert. Dit is al een uitdaging, maar je kan jezelf erin oefenen. Ga dan vooral niet in gevecht met jezelf, maar duw het ook niet helemaal weg. Laat het er gewoon zijn.

Overgaan tot actie. Vraag jezelf af of je piekert over iets wat je kan oplossen? En hoe kan je dan zo snel mogelijk actie nemen om er iets aan te doen? Of denk na wanneer je er effectief aan kan beginnen.

Het kan ook zijn dat je piekert over een onderwerp waar je (hoogstwaarschijnlijk) niets aan kan doen zoals de verkiezingen in een ander land. Realiseer je dan dat je daar geen vat op hebt. Richt je aandacht op iets anders wat je waardevol vindt in je leven en waar je wel iets aan kan doen.


Piekertips:

- Schrijf je gedachten of gevoelens op of benoem ze zodat het piekeren je niet gaat overspoelen. Als je denkt aan zaken die je morgen niet mag vergeten, parkeer het dan even in een notitieboekje of -app. Dan kan je het nu afsluiten en kan het tijdelijk uit je hoofd zodat je plaats hebt voor andere zaken die je vandaag wil doen. Morgen neem je je lijstje erbij en ga je ermee aan de slag.