• Me&We

Tijd voor goede voornemens?

Bijgewerkt: jan 19

* Wacht niet op het perfecte moment! Begin nu. *


We zijn met z’n allen beland in 2021!


*** Gelukkig Nieuwjaar ***


Ik ben blij om dit nieuwe jaar in te gaan en om het verhaal van Me&We verder uit te bouwen. Ik ga me vooral focussen op Me-time, We-time en Talk-time. Niet alleen voor anderen, maar ook voor mezelf! En dat brengt me bij “goede voornemens”. Heb jij ze ook of noem jij het eerder een aanpassing van je levensstijl? Ik wil jullie in deze blog meenemen doorheen volgende vragen:


1. Waarom maken we goede voornemens?

2. Wat vindt ons brein van goede voornemens?

3. Terugblikken naar 2020

4. Wat wil ik echt in 2021?

5. Hoe kan ik het mezelf én mijn brein zo leuk en gemakkelijk mogelijk maken?

6. Wat is de invloed van mijn omgeving als het gaat over goede voornemens?


Waarom maken we goede voornemens?


Mensen willen zich steeds richten op een betere kwaliteit van het leven. Een nieuw jaar nodigt uit om opnieuw te gaan voor wat goed voelt! Daarom kiezen veel mensen in januari voor:


- minder kilo’s

- een gezondere levensstijl

- meer tijd voor zichzelf of elkaar

- sparen

- meer vrijheid

- …


Niet iedereen gelooft in de kracht van goede voornemens. Als we ze echter helemaal uit ons leven bannen, gaan we voorbij aan de voordelen die goede voornemens met zich mee kunnen brengen wanneer ze wel slagen. En het is mogelijk! Dus komaan, laten we samen gaan voor die nieuwe levensstijl of een verandering in gewoonten zodat we ons (nog) beter voelen.


Vanaf nu elke dag keihard sporten, alleen gezond eten en de helft van de dag uittrekken voor me-time. Of zijn we dan in week twee al terug bij af?? Hoe zorgen we ervoor dat onze goede voornemens meer kans tot slagen hebben? Kunnen we aankloppen bij ons brein met de vraag naar enige medewerking?


Wat vindt ons brein van goede voornemens?


Het duurt zo’n drie maanden voor jouw goede voornemen een gewoonte kan worden en de kans op terugval daardoor verkleint. Wel op voorwaarde dat je er dagelijks mee bezig bent, anders duurt het langer. Je bent nog steeds aan het lezen over goede voornemens, dus je lijkt me gemotiveerd. Wat betekenen drie maandjes dan in een heel leven…?


Jouw brein kijkt echter niet zo positief naar die drie maanden (of langer 😉). Dingen die je brein NU kan krijgen, zijn veel aantrekkelijker dan dat moeizame “lange termijn-issue” van jou.


Werken, een nieuw ritme ontwikkelen, het vertrouwde loslaten,… daar staat niet elk brein om te springen. Terwijl jij dus enorm gemotiveerd bent om dit jaar echt te gaan voor jouw goede voornemen, focust jouw brein zich liever op de “easy way”.

Ons brein heeft twee denksystemen:


1. Een snel, automatisch en emotioneel denksysteem (onderbewust)


2. Een logisch, traag en bewust denksysteem (bewust)


Stel dat je goede voornemen "meer tijd voor jezelf" is, dan heb je daar bewust over nagedacht (tweede denksysteem). Dagelijks poppen er zo’n 50.000 à 70.000 gedachten op in je hoofd: “Ik ga nog snel die opdracht afwerken, de lekkende kraan herstellen, het eten voorbereiden, vlug de boeken terugbrengen naar de bib,…”. Je eerste denksysteem is dan volop aan het werk en je denkt niet meer zo bewust na over dat goede voornemen om meer tijd voor jezelf in te bouwen. Je wil snel je werk afmaken of andere taken afstrepen in plaats van te kiezen voor die ontspannende wandeling in de natuur zonder smartphone. Dat kan straks nog na het werk. Of morgen of volgende week of zo…


Goed nieuws! Je kan je geweldige hersenen omzeilen! Ja, het wordt dit jaar gemakkelijker om je goede voornemens te laten slagen of verandering in je leven te installeren. Om met deze trucjes aan de slag te gaan, is het belangrijk om eerst te kijken wat 2020 jou gebracht heeft en wat jij precies wil in 2021.


Terugblikken naar 2020


Zelf scrol ik op de laatste dag van het jaar nog eens door mijn agenda en maak ik foto’s in mijn hoofd (of tekst en tekeningen op papier) van de beelden die daarbij opkomen. Gun jezelf wat Me-time en duik terug in de tijd met deze vragen aan jezelf:

- Zijn er in 2020 dingen gebeurd waar ik fier op ben?


- Aan welke relaties heb ik veel gehad?

o Wie moedigde me aan?

o Wie ontmoedigde me?


- Heb ik me zorgen gemaakt om mezelf of iemand anders?


- In welke mate had ik aandacht voor én was ik tevreden met:

o Mezelf, mijn gezondheid en mijn ontspanning

o Mijn relaties (partner, gezin, ouders, vrienden,…)

o Mijn werk/studies en financiën


- Waar heb ik dit jaar het meest naar verlangd?


Met deze antwoorden in het achterhoofd, kan je op zoek gaan naar wat jij echt wil in 2021. Wat heb jij nodig om in 2021 als een (meestal) tevreden mens door het leven te gaan?


Wat wil ik echt in 2021?


Maak even tijd voor jezelf om dieper in te gaan op wat jij wil in 2021.


WAT

- Waarvoor wil je dit jaar meer aandacht hebben in je leven?

- Waar wil je echt voor gaan en waarom?

- Wat maakt dat dit iets bijdraagt aan jouw leven?


HOE

- Maak dat wat je wil heel specifiek en concreet.

- Omschrijf exact en tot in detail hoe je dat wil bereiken in kleine haalbare stappen.


DOE

- Vertrouw erop dat het mogelijk is.

- Wat ga je voelen en doen wanneer hetgeen je wil bereiken is gelukt?

- Oefen erin om al zoveel mogelijk te leven alsof je je goede voornemen hebt bereikt.


Hoe kan ik het mezelf én mijn brein zo leuk en gemakkelijk mogelijk maken?


Het is mogelijk! Ga samen met je hersenen aan de slag om ervoor te zorgen dat je goede voornemen een succes wordt.


Houd het klein

Zorg dat de aanpassing niet enorm is. Werk met kleine stapjes zodat je brein de verandering aankan. Dan is je voornemen haalbaar voor een langere periode of zelfs je hele leven.


Maak het leuk

Associeer jouw nieuwe gewoonte met iets leuk of gezellig.


Als je bijvoorbeeld een kwartiertje tijd voor jezelf neemt, doe dat dan op een plek waar je vrolijk van wordt of neem er een gezond hapje of drankje bij waar je intens van geniet.


Maak het zichtbaar

Zorg ervoor dat je via verschillende wegen herinnerd wordt aan je goede voornemen.


Noteer haalbare stappen in je agenda, zet een foto op de achtergrond van je smartphone of hang een post-it aan de muur die te maken heeft met je voornemen.


Maak het gemakkelijk

Maak het jezelf gemakkelijk en leg dingen op voorhand klaar zodat je minder snel in de verleiding komt om het anders te doen. Of pas het in in je dagelijkse planning.


Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je elke dag net voor je gaat slapen 10 minuten denkt aan de dingen waarvoor je dankbaar bent.


Beloon jezelf en je brein

Zorg voor kortetermijnbeloningen tijdens de reis naar jouw doel zodat je brein gevoed wordt en jullie het langer kunnen volhouden.


Als je bijvoorbeeld enkele kilo’s wil verliezen, gun jezelf dan bij elke (halve) kilo minder een uitstapje waar je blij van wordt of spreek met een vriend(in) af om te vieren dat je weer een (halve) kilo lichter door het leven gaat.


Bereid jezelf voor

Je brein heeft tijd nodig om de gebruiksaanwijzing van jouw nieuwe levensstijl te leren kennen. Soms loopt het niet zoals je wil. Wanneer je je daarvan bewust bent, kan je de volgende keer rekening houden met waarom het misliep en dat voorkomen. Stel jezelf deze vragen om goed voorbereid te beginnen met je goede voornemen:

- Wat heeft jou tot nu toe het meest gehinderd om dit goede voornemen niet te realiseren?


- Wanneer is de verleiding het grootst om op te geven? Wat zijn jouw valkuilen?


- Wat kan je doen om te voorkomen dat je je voornemen aan de kant schuift?


- Wat ga je doen wanneer iets of iemand je tegenhoudt om dit goede voornemen waar te maken?