• Me&We

Ik zeg ja tegen neen




Een nieuw jaar, een nieuwe blog. Ik zeg deze maand volmondig ja tegen het thema “Grenzen aangeven”. Naast overtuigende ja’s, zijn neen’s volgens mij nodige ingrediënten voor het leven wat je graag leeft. Voeg er wat van toe in 2022, het zal smaken! Om een ja of neen uit te spreken heb je 1 seconde nodig. Om tot die ja of neen te komen is soms meer tijd nodig. Maak je daar tijd voor? Nadenken wat jij precies belangrijk vindt, in gesprek gaan over wat je graag wil en vertellen wat je nodig hebt,…


Het kan een uitdaging zijn om steeds opnieuw op een respectvolle manier grenzen aan te geven. Ik oefen hier ook nog dagelijks in en als het weer lukt, voelt het leven veel eenvoudiger, rustiger en stap ik energieker verder. Ga je mee op stap doorheen een grensvol 2022?


1. Waar liggen jouw grenzen?

2. Grenzen in relaties

3. Hoe geef je grenzen aan?



1. WAAR LIGGEN JOUW GRENZEN?


Zijn er mensen die dingen van je vragen die je eigenlijk niet wil? Verwacht iemand meer van je dan je kan of wil geven? Voel je dat het genoeg is?


Neem de tijd om na te denken wat jij belangrijk vindt in jouw leven.


Als je daar prioriTIJD aan geeft, wordt het eenvoudiger om te weten wat je wil. Je kan dan beter aangeven wat niet past in je leven en wanneer je kiest voor een nee.


Wanneer je je grenzen aangeeft, weten anderen wat ze aan je hebben. Ze weten dat je doet wat haalbaar is voor jou en kunnen erop vertrouwen dat je het doet omdat je het wil.


Luister goed naar je lichaam.


Ben je extreem moe, heb je dagenlang hoofdpijn, heb je geen energie? Dan kan het zijn dat je een grens over gaat. Probeer te achterhalen waar je je niet goed bij voelt en ontdek hoe je daar neen tegen kan zeggen. Wanneer je neen zegt tegen iets wat je niet wil, zeg je immers ja tegen zaken die je belangrijker vindt.


Tegen welke dingen die jou energie geven zeg jij vandaag ja?


Even oefenen in grenzen aangeven?


Je tante vraagt je om vanavond te helpen met het verhuizen van de laatste spullen.

Je partner vraagt of je nu kan helpen met de auto te wassen.

Je werkgever vraagt of je straks twee uur kan overwerken.


Vul zelf aan...


Wat is je eerste reactie op deze vragen? Wat zou je uiteindelijk kiezen moest je deze vraag op dit moment krijgen? Wat zou wegvallen wanneer je deze dingen doet? Wat heb je nodig om neen te kunnen zeggen?

TIP: Wanneer je je grenzen niet goed kan aangeven omdat je bijvoorbeeld niet zoveel zelfvertrouwen hebt, helpt het om elke dag te benoemen wat je positief vindt aan jezelf. Je kan ook je partner of een goede vriend(in) vragen om dat te doen voor je. Het is een krachtige oefening die je een boost geeft in je zelfvertrouwen waardoor je stap voor stap meer kan opkomen voor jezelf.



2. GRENZEN IN RELATIES


Net zoals partners, vrienden, familieleden en collega’s verschillen van elkaar, verschillen hun grenzen ook. Daarom is het belangrijk om je grenzen steeds opnieuw duidelijk uit te spreken, ook wanneer je elkaar al langer dan 50 jaar kent. De ander heeft immers geen glazen bol en kan jouw gedachten en gevoelens niet lezen. Als je verwacht dat iemand je grenzen automatisch kent, verlang je heel veel.


Je grenzen kunnen namelijk veranderen afhankelijk van de situatie of je humeur. Misschien heb je wel heel slecht geslapen, heb je net vervelend nieuws gehad van je vriendin, zijn je kinderen superdruk en sms’t je baas dan voor de vierde keer deze week met de vraag om een uur langer te blijven. De ander kan dit niet allemaal aanvoelen. Jij voelt het wel en kan zeggen dat het je allemaal teveel is. Eigenlijk zou je "nee" willen uitschreeuwen. Wat maakt dan dat je toch soms gaat twijfelen?


Wil je de ander plezieren?

Ben je bezig met wat de ander van je gaat denken als je het niet doet?

Ben je verlegen en durf je niet goed te zeggen wat je wil?

Denk je dat de ander je anders niet waardeert?

De ander doet het ook, dus je zal maar volgen?

Vind je dat je niet mag falen?

Wil je gewoon doen wat er van je gevraagd wordt?

Wil je ruzie uit de weg gaan?


Probeer bij jezelf te blijven en neem die nodige bedenktijd zodat je een beslissing neemt waar je je goed bij voelt. Geef aan wat je hierbij voelt en zeg duidelijk en respectvol wat je grens is. Ook al doe je dat voor de 1000e keer en lijkt het alsof de ander je niet respecteert door zijn of haar “niet-weten”. Komt de teller op 1001 te staan? Jij kiest! Iemand anders zal jouw grenzen niet aangeven.



3. HOE GEEF JE GRENZEN AAN?


Ok, je hoeft je ogen niet in deze kleuren te hullen. Je kan ook andere kleuren kiezen. ;-) Houden van jezelf blijft belangrijk! Ook wanneer je meer ja wil zeggen tegen nee.


Waarom onmiddellijk ja zeggen wanneer iemand je iets vraagt? Neem bij twijfel standaard bedenktijd door de volgende woorden uit te spreken:


Ik ga er eens over nadenken en zal je iets laten weten.


Denk tijdens je beslissingsproces na over wat wegvalt als je ja zegt tegen de ander. Kunnen deze zaken opschuiven of wegvallen of ga je het jezelf dan moeilijk maken?


Besluit je om voor een neen te gaan? Dan kan je kort en krachtig je grens aangeven.


Neen, dit kan ik er niet bijnemen.


Neen, als ik dat doe ga ik teveel druk voelen.


Neen, ik ben moe en kies nu liever voor mezelf.



Praat vanuit jezelf en probeer het rustig te verwoorden. Jij krijgt een gevoel bij een bepaalde vraag van iemand en kan dat gevoel aangeven. Wil je graag wat meer uitleg geven bij je neen? Zorg dat je uitleg duidelijk blijft en dat je niet rond de pot draait.


Ik ga niet mee morgenavond. Ik voel me ongemakkelijk om als enige vrouw met al jouw vrienden mee te gaan. Ik kies ervoor om thuis te blijven.


Je bedoelt het waarschijnlijk goed, maar ik word hier niet blij van. Daarom vraag ik je hiermee te stoppen.


Als ik nu nog begin aan deze taak, dan zit ik hier nog tot 20u en ik wil er vanavond voor mijn familie zijn. Ik kies ervoor om naar huis te gaan op het normale uur.



Je beschuldigt niemand en zegt niets wat niet waar is. Je stelt je kwetsbaar op en daardoor kom je net duidelijk en sterk over. Wanneer je vanuit je eigen persoon praat en je gevoelens weergeeft, is de kans groter dat mensen hier begripvol op reageren.



TIP: Laat je lichaam spreken wanneer je je grens aangeeft. Kijk de persoon aan, neem een stevige houding aan en spreek duidelijk hoorbaar uit wat je grens is.


TIP: Wanneer iemand je grens overgaat, is het belangrijk om dat te blijven aangeven. Je hoeft niet te dreigen, maar geef wel consequenties aan wanneer mensen toch doorgaan nadat je je grens aangaf.


TIP: Vind je het moeilijk om te weten wanneer je tijd kan maken voor anderen omdat je bijvoorbeeld veel rollen te vervullen hebt of weinig energie hebt? Een agenda helpt om overzicht te houden en je weet goed of én wanneer er iets tussen kan. Aangezien tijd voor jezelf en je geliefden zoveel bijbrengt in je leven, kan je in je agenda tijdsblokken voorzien waarin je je voorneemt om niets te plannen. Deze tijd is gereserveerd voor spontane uitjes, rustmomenten, de dingen die je energie geven,... Die ademruimte is nodig om weer energiek verder te gaan. Welke taken in je agenda kunnen geschrapt of verplaatst worden? Misschien zijn er wel zaken die je uit handen kan geven zodat je meer tijd hebt voor jezelf en elkaar?



Hoeveel tijd heb jij per week nodig voor jezelf en waar krijg je energie van (met wie)?



 

Het wordt steeds gemakkelijker om je grenzen aan te geven omdat je voelt dat het je veel opbrengt. Veel succes ermee! Ik lees graag je reactie, tips en ervaringen onder de blog of via info@meandwe.be


Maak tijd voor jezelf en elkaar

Mieke

30 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven