• Me&We

Ruziepatronen doorbreken



* Luister je om te begrijpen of om te antwoorden? *


Ruzie maken, wie kent het niet? Ik heb er ook al regelmatig van kunnen proeven doorheen mijn leven. Al werd ik door Marshall Rosenberg (Geweldloze communicatie) wel geïnspireerd om te kiezen voor een andere manier om mijn waarheden op tafel te leggen. Het lukt me niet altijd om respectvol, rustig en verbindend te communiceren, maar oefening baart kunst…


Iedereen is uniek en heeft zijn eigen gedachten, gevoelens en gedragingen. Logisch dus dat je tijdens de verschillende relaties in je leven al eens te maken krijgt met meningsverschillen.


Iedereen reageert op zijn manier. Je reactie is afhankelijk van je eigen gewoonten, eerdere ervaringen, de situatie en de voor- en nadelen die het jou brengt. Na een tijd kan er echter een negatief patroon ontstaan in de manier waarop mensen omgaan met meningsverschillen. Partners versterken elkaar dan in hun conflict en het wordt een spel van actie en reactie.


Voorbeeld: Tijdens een meningsverschil voelt zij zich niet begrepen door haar partner. Haar reactie is dat ze begint te verwijten. Daarop voelt hij zich niet gewaardeerd door haar en lijst op wat zij volgens hem allemaal verkeerd doet. Daardoor voelt zij zich afgewezen en lijkt het voor haar alsof ze er helemaal alleen voor staat,...


Wil je weten hoe je negatieve patronen voorkomt of hoe je ze doorbreekt? Wil je je weer meer verbonden voelen met elkaar? Wil je meningsverschillen positief aanpakken? Ontdek wat deze tips jou kunnen brengen:


1. Communicatie is de sleutel

2. Rekening houden met elkaars gevoeligheden

3. Patronen herkennen en doorbreken

4. Oefening baart kunst




1. Communicatie is de sleutel


Hoe leg je jouw ideeën op tafel?


Het gaat niet alleen om wat je zegt, maar ook om hoe je het zegt. Als de toon waarop je iets zegt nogal hard is of je scheldt erop los, kan dat ervoor zorgen dat de ander de inhoud al niet meer hoort.


Probeer jouw waarheid rustig en ontspannen te delen zonder aanvallend of boos te worden. Luister op jouw beurt ook écht naar de waarheid van de ander.


Wanneer het negatieve patroon al een tijd speelt, staan partners niet meer altijd open voor elkaars goede intentie. De kans is groot dat je reactie dan sowieso anders overkomt dan hoe jij ze bedoelt. Als deze situatie herkenbaar is, geef het dan nog eens een nieuwe kans en kijk wat je kan toepassen uit de volgende tips.


Check ook de blog over “Verbindende communicatie” om te lezen hoe je op een respectvolle manier deelt wat je ziet, voelt, nodig hebt en wilt.



2. Rekening houden met elkaars gevoeligheden


De ene is al wat gevoeliger dan de andere, sommigen proberen gevoelens weg te stoppen en anderen laten heel duidelijk blijken wat er door hun heen gaat.


Wanneer je je mening wil delen, sta dan ook eens stil bij de gevoelens van de ander. Onder de laag van boosheid zitten vaak emoties zoals angst en verdriet. Probeer je bewust te worden van wat er onder de boosheid van de ander zit. Dat zorgt voor meer verbinding en begrip voor elkaar.


Het kan zijn dat iemand heel gevoelig is voor bepaalde onderwerpen. Misschien door een pijnlijke ervaring als kind of tijdens een vorige relatie? De “oude pijn” kan weer naar boven komen tijdens huidige conflicten en kan zorgen voor uiteenlopende emoties:


- Zich snel afgewezen voelen

- Het gevoel hebben er alleen voor te staan

- Zich vlug beperkt voelen in vrijheid

- Zich niet goed genoeg voelen voor de ander


Deze gevoelens kunnen diep verankerd zijn en huidige meningsverschillen die gelinkt zijn met deze eerdere negatieve ervaringen kunnen een grote impact hebben op je partner. Zelfs bij situaties die voor jou onbelangrijk lijken, kan je partner verrassend uit de hoek komen. Een blik of opmerking naar je partner kan soms al genoeg zijn om een heuse discussie teweeg te brengen. En dat is dan weer de aanzet om in het negatieve patroon verzeild te geraken.

Hoe kan je aan de slag met pijn uit het verleden?

- Probeer te achterhalen waar je gevoeligheden liggen.

- Deel ze met elkaar.


Tips wanneer “oude pijn” bovenkomt

- Probeer even de tijd te nemen voor je reageert.

- Kom tot jezelf en word je bewust van je pijn.

- Laat weten aan je partner dat een gevoeligheid van jou geraakt is.


Tips voor de partner

- Probeer waakzaam te zijn voor de gevoeligheden van je partner.

- Geef je partner de tijd die nodig is om verder te kunnen praten over een bepaald onderwerp of “oude pijn”.




3. Patronen herkennen en doorbreken


Patronen zijn diep ingebed in onze hersenen. Ze worden soms jarenlang herhaald. Ons brein houdt van herhaling en routines omdat dat herkenbaar is, minder energie kost en rust geeft. Als je brein een negatief patroon heeft aangeleerd, verander je dat dus niet zomaar.


Wanneer je uit een negatief patroon wil komen, is het belangrijk dat je je bewust bent van de manier waarop jullie meningsverschillen aanpakken. Daarbij is openheid een vereiste. Ontdek hoe jullie reageren op elkaar tijdens conflicten door het beantwoorden van deze vragen:


1. Welke triggers leiden tot een ruzie?

- Welke triggers maken dat je boos, geïrriteerd, verdrietig, gefrustreerd,… wordt?

- Wanneer duikt het negatieve patroon meestal op? (op welk moment van de dag, na welke andere gebeurtenis,…)


Wanneer je je bewust bent van deze triggers, kan je proberen om deze zoveel als mogelijk weg te halen. Je kan ze ook vervangen door acties die jullie liefde voor elkaar stimuleren. Check hiervoor de tips onderaan deze blog.


2. Hoe reageren jullie wanneer een negatief patroon de kop opsteekt?

- Ga je snel op zoek naar oplossingen?

- Trek je je terug?

- Onderbreek je de ander?

- Ga je de ander verwijten en kritiek geven?

- Pas je je aan?

- Ga je huilen?

- Doe je alsof er niets aan de hand is?

3. Word je bewust van de manier waarop je reageert

- Wat maakt dat je op deze manier reageert?

- Hoe reageert je partner? Hoe zou je willen dat je partner reageert?

- Hoe zou je partner willen dat jij reageert?

- Hoe voel jij je wanneer een negatief patroon de kop opsteekt?

- Wat zijn de voordelen van het doorbreken van het patroon?

- Wat hebben jij en je partner nodig om het patroon te doorbreken?


Wanneer je het negatieve patroon wil doorbreken, kan je de beweegredenen noteren en ze ergens in huis ophangen. Misschien kan je je gasten ook nog inspireren? ;-)


Willen jullie je manier van ruziemaken bijstellen? Dat kost aandacht en energie! Zie het niet te groots en doe het in kleine stappen. Begin bijvoorbeeld met de triggers voor een ruzie steeds op te schrijven of probeer na even in en uit te ademen te kiezen voor een andere reactie. Wanneer je moe, verdrietig of boos bent, zal je misschien terugvallen. Maar onthoud dat je altijd opnieuw kan beginnen.



4. Oefening baart kunst


Vul deze oefening in en ontdek een negatief patroon aan de hand van je gedrag en je (onderliggende) gevoel. Je kan eventueel denken aan je laatste ruzie met elkaar.


Toen we in ons conflict verzeild geraakten, ging ik ……………………………….

(GEDRAG Vb. schreeuwen en schelden)

Ik voelde me in eerste plaats……………………………….

(GEVOEL Vb. woedend).

Maar eigenlijk was ik vooral……………………………….

(ONDERLIGGENDE GEVOEL Vb. bang om je kwijt te geraken, verdrietig omdat je me niet erkent in wat ik doe, alleen omdat ik denk dat je me niet nodig hebt, gekwetst door je afwijzing).


Wat had je nodig (van je partner) om het negatieve patroon te doorbreken?


Ik had toen BEHOEFTE aan ……………………………….

(Vb. luisteren naar elkaars waarheid, even alleen zijn zodat we daarna op een rustige manier verder kunnen praten, een arm om mijn schouder, erkenning over de zaken die ik doe, verduidelijking waarom je op jouw manier reageerde)


Je kan deze oefening telkens na een ruzie maken. Als je dit samen doet, leer je meningsverschillen constructief aan te pakken met liefde en respect voor elkaar. Uiteraard is er dan meer tijd voor de leuke dingen in het leven.




Wil je de liefde voor elkaar nog meer stimuleren en daardoor ruzies voorkomen? Lees dan nog eventjes verder doorheen de volgende tips.


TIP: Waardeer elkaar dagelijks aan de hand van een klein ritueel. Elke dag tot 2 minuten investeren in elkaar kan leiden tot minder ruzie en meer geluk in je relatie. Doe je mee?


- Begroet elkaar bij thuiskomst met aandacht door minstens zes seconden aaneengesloten te kussen of elkaar te knuffelen. Je krijgt dan een gratis oxytocine-boost die zorgt voor een instant geluksgevoel.

- Kijk elkaar dagelijks vier seconden onafgebroken in de ogen om meer liefde te ervaren. Wanneer je het telkens op hetzelfde moment van de dag doet, wordt het een gewoonte en versterk je de liefde voor elkaar door slechts enkele seconden van je kostbare tijd te investeren.